Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kaupungin taideteokset rapistuvat kunnostuksen puutteessa – ”Onhan sitä murheellista katsoa”

Paperipatruuna Juuso Waldenin muistomerkki Jämsän entisen kirjaston takana alkaa olla pahasti rapistunut. Jämsäläislähtöisen taiteilijan Heikki Häiväojan teokseen kuuluneet pienemmät kiviset paperirullat saivat joltakulta jo aikapäivää sitten siinä määrin huutia, että ne piti turvallisuussyistä irrottaa kokonaan ja siirtää talteen kaupungin varastoon. Sittemmin teoksen muutkin kivi- ja betoniosat ovat ottaneet monenlaista osumaa, eikä graffitisotkuiltakaan ole vältytty. Ympärillä olevien rakennusten autioituminen muutti teoksen sijainnin syrjäiseksi, mikä on ollut omiaan houkuttelemaan vandaaleita sen kimppuun. Teokselle on kaupungin palveluasiantuntijan Hannu Ahlstedtin mukaan mietitty uutta sijoituspaikkaa monet kerrat. Yhdessä vaiheessa vahvoilla oli kaupungintalon puistikko, mutta rakennuksen tyhjeneminen sisäilmaongelmien vuoksi muutti tilannetta. – Nyt se on jäänyt odottelemaan, mitä entisen kirjaston, lukion ja Seppolan koulun korttelille on tapahtumassa. Onhan sitä murheellista katsoa, varsinkin kun kyseessä on kuitenkin yksi jämsäläisittäin merkittävimmistä töistä. Sen turvaaminen olisi tärkeää, Ahlstedt sanoo. Teosten korjaaminen on kallista Waldenin muistomerkki on ehkä arvokkain, muttei ainoa kaupungin omistama taideteos, joka on huonossa kunnossa. Pelkästään Jämsänjoen varresta taideluetteloon on listattu kaikkiaan kolmisenkymmentä teosta, joista jokainen kaipaisi jonkinlaista kunnostusta. Joukossa on sekä harrastelijoiden teoksia että tilaustöitä. – Osa on keikahtanut tai keikautettu vinoon, on maali- ja betonivaurioita, Ahlstedt luettelee. Teoksista monet on sijoitettu joen varrelle aikana, jolloin kaupunki ja Joki ry tekivät tiivistä yhteistyötä. Niistä muutaman omistaa Joki ry, mutta pääosa on Jämsän kaupungin omaisuutta. Osalla teoksista on Ahlstedtin mukaan ajateltukin olevan tietty elinkaarensa, minkä jälkeen ne lahoavat ja maatuvat paikoilleen. Osan teoksista pitäisi sen sijaan kestää aikaa. Yksi tällainen teos on kaupungin omistama, vuonna 2001 pystytetty Harald Karstenin työ Hei sinä siellä . Teokseen kuuluvista kahdesta pallosta toinen on kadonnut jo aikapäivää sitten ja toinenkin on rikki. Keski-Suomen taidemuseon konservaattorin arvion mukaan teoksen korjaus kaikkien taiteen sääntöjen mukaan maksaisi yli 4 000 euroa. – Joku toisenlainen korjaustapa saattaisi tulla halvemmaksi, mutta ainakaan vielä sitä ei ole kunnostettu. Muiden Jämsänjokivarteen sijoitettujen, kaupungin omistamien teosten korjaamiselle ei ole kysyttykään hintaa, Ahlstedt sanoo. Tapaus reliefi Keski-Suomen museo on antanut lausuntonsa tiettävästi vain yhdestä teoksesta, Jämsänkoskella sijaitsevasta olympiamitalistien reliefistä. Sitä ei pidetty taiteellisesti arvokkaana, eikä Keski-Suomen museo nähnyt mitään erityistä tarvetta sen siirtämiselle nykyisiltä sijoiltaan. Jämsän kaupunginvaltuutettujen keskuudessa juuri reliefi on saanut eniten huomiota. Teknisessä toimessa valmistellaan parasta aikaakin vastausta valtuustoaloitteeseen, jossa vaaditaan reliefin siirtoa nykyistä paremmalle paikalle. Kerta ei ole ensimmäinen. Se tiedetään jo aiempien valtuustoaloitevastausten perusteella, ettei reliefin siirtäminen olisi helppoa eikä halpaa. Tapahtuisipa siirto kokonaisena tai osissa, se ei välttämättä selviäisi siitä edes ehjänä. Tiedossa on myös, että mahdollinen uusi sijoituspaikka on valittava harkiten. Esillä ollut uimahallin ympäristö ei siihen esimerkiksi sopisi, sillä siellä tehtyjen pohjaselvitysten perusteella maaperä ei kestäisi teoksen painoa. ”Raadollinen luokittelu tarpeen” Hannu Ahlstedt toivoo, että jossain vaiheessa kaikista kaupungin omistamista, jokivarteen sijoitetuista taideteoksista tehdään paitsi kuntoarvio, myös arvio siitä, mitkä teoksista ovat riittävän arvokkaita kunnostettavaksi ja mitkä voitaisiin poistaa maisemasta kokonaan. – Kun teoksia aikanaan hankittiin, ei mietitty sitä, että ne vaativat huoltoa pysyäkseen hyvässä kunnossa. Nyt jokivarressa olevat työt eivät ole mitenkään edustavassa kunnossa eivätkä alueen kaunistuksena. Siksi tuollainen raadollinen luokittelu olisi tarpeen, Ahlstedt sanoo.