Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Millaista on meno, kun vauhtia antaa sähkö? Jämsän Seutu testasi

Suomessa myydään joka vuosi 270 000–300 000 polkupyörää. Sähköavusteisten pyörien osuus myynnistä on yhä pieni, mutta kasvanut viime vuosina nopeaa tahtia. Jos sähköpyöriä viisi vuotta sitten myytiin vuodessa noin tuhat, pyörii määrä nyt jo 15 000:n tuntumassa. Hieman uudempia tulijoita ovat sähkömopot ja -skootterit, joiden huippuvauhti on 45 kilometriä tunnissa. Vielä nyt ne kulkevat täysin äänettömästi, mutta ääni on tulossa niihin pakolliseksi. Jämsän Seutu testasi, miltä sähköiset menopelit tuntuvat käytössä. Testaajaksi valikoitui lehden myyntineuvottelija Outi Boman-Laine , joka sulan maan aikaan kulkee 10 kilometrin työmatkansa tavallisella 3-vaihteisella, jalkajarrulla varustetulla polkupyörällä. Aikaa työmatkaan kuluu noin puoli tuntia. – Olen todella laiska lähtemään töiden jälkeen mihinkään, mutta työmatkapyöräilyn kautta päivän liikuntatarve tulee kuitattua melkein huomaamatta, Boman-Laine sanoo. Testiin päätyivät sähköavusteinen polkupyörä ja sähköskootteri, joista kummastakaan testaajalla ei ollut aiempaa kokemusta. Miltä tuntui? Sähköavusteinen polkupyörä Testipyörän akun kesto on noin 80 kilometriä, kun avustusprosentti ajaessa on 80. Akun saa ladattua täyteen noin 1,5 tunnissa, jos sen latauksesta on jäljellä 25 prosenttia. Tyhjäksi päässeen akun lataus vie noin kolme tuntia. Lataus tapahtuu tavallisesta pistorasiasta. Pyörä ei kulje polkematta. Sen 250 watin moottori antaa avustusta enintään 25 kilometriä tunnissa. Kovempaakin voi ajaa, kun vain jaksaa itse polkea. Sähköavusteisuudesta huolimatta kyse on polkupyörästä, jolle ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Tuntuma: Ohjaus on aika paljon raskaampi kuin tavallisessa pyörässä. Myös itse pyörä on tavallista polkupyörää painavampi, mikä saattaa tuntua, kun sitä laittaa telineeseen tai vie vaikka varastoon. Vaihteita, jäykkyyttä ja sähköavusteisuuden määrää oli todella näppärää vaihtaa peukalolla, napit olivat juuri sopivan kokoisia. Meno oli tasaista: tehojen vaihto ei saanut pyörää nykimään yhtään. Kyllä tälläkin saa sykkeet nousemaan, jos avusteisuuden laskee riittävän alas. Jos sähköavustetta unohti laskea alamäessä, ampaisi pyörä aika kovaan vauhtiin. Tässä piti olla tarkkana, samoin kuin risteykseen tai suojatien kohdalle tullessa. Kenelle sopii: Voisi kuvitella, että maastopyöräilyyn tämä sopisi hyvin. Sopii tämä varmaan työmatkallekin, mutta ehkä kuitenkin vähän pidemmälle kuin omani on. Voisin harkita tällaisen hankkimista, jos omalla työmatkalla olisi paljon mäkiä ja esimerkiksi huonoa soratietä. Tämä kannattaa ottaa käyttöön myös, jos ei vaikka ole pyöräillyt pitkään aikaan ja kynnys liikkeelle lähtemiseen on korkealla, tai jos tavallinen pyöräily tuntuu esimerkiksi iän tai jonkin fyysisen rajoitteen vuoksi liian raskaalta. Sähköskootteri Lataus tavallisesta pistorasiasta. Tyhjän akun lataaminen täyteen vie 5–6 tuntia. Täysi akku riittää 50–60 kilometrin ajomatkaan. Huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa. Liikennevakuutus tarvitaan, kuten muissakin skoottereissa. Vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneet tarvitsevat myös mopon ajamiseen oikeuttavan ajokortin. Tuntuma: En ole ajanut koskaan edes tavallisella skootterilla, joten ennakkoluuloja oli kovastikin. Skootteri oli kuitenkin näppärämpi ohjattava kuin sähköpyörä. Siihen oli myös todella helppo nousta, toisin kuin vaikka mopon satulaan. Käynnistys ja matkaan lähtö oli todella helppoa, ja ajamiseen sai nopeasti hyvän tuntuman. En tosin ajanut lähelläkään huippunopeutta. Miettimistä aiheuttivat aluksi jarrut, jotka ovat toisin päin kuin pyörässä. Ehkä siksi en uskaltanut pysäyttää skootteria kuin asteittain, kun polkupyörä pysähtyy kertajarrutuksella. Akku oli satulan alla, joten tavaran säilytykselle ei ollut oikeastaan mitään paikkaa. Kenelle sopii: Tämä voisi korvata kesällä hyvinkin kaupunkiliikenteen bussin käytön. Liikkuminen on todella näppärää ja käyttökulut paljon pienemmät kuin tavallisessa skootterissa. Sähköskootterilla voisi aivan hyvin mennä myös töihin tai johonkin tapaamiseen, kun ei haisisi pakokaasulle ajon jälkeen.