Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Erityisopetuksen uusi suunta

”Miksi Jämsä lähtee kokeilemaan erityislasten sijoittamista tavallisiin luokkiin, kun muuallakin se on aiheuttanut ongelmia?” Näin minulle ihmetteli eräs oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen vanhempi. Ymmärrän huolen täysin. Erityisopetuksen uuden suuntauksen, inkluusion, aiheuttamia lieveilmiöitä on käsitelty eri medioissa laajasti viime kuukausina. Kyseessä on selkeästi muoti-ilmiö, jota on alettu toteuttaa eri puolilla Suomea. Tausta-ajatus pohjautuu yhdenvertaisuuteen. Kaikille lapsille halutaan antaa mahdollisuus oman ikäisistä koostuvaan kaveriporukkaan, jonka luominen on helpompaa ison luokan oppilaalle. Maalaisjärjellä mietittynä kaunis ajatus polkee alleen muita tärkeitä elementtejä. Mitä se tekee lapsen minä-kuvalle, kun hän päivästä ja viikosta toiseen joutuu todistamaan omaa heikkouttaan? Sitä, ettei hän pärjää isossa luokassa muiden samanikäisten tavoin. Entä mitä tapahtuu oppimistuloksille, kun pienluokassa opiskelun sijaan monenlaista tukea tarvitsevat lapset joutuvat sinnittelemään isoissa ryhmissä? Vaikka lisätukea luokkiin lupaillaan, rohkenen epäillä, ettei arki järin ruusuista tule olemaan. Aika näyttää kärsivätkö eniten tukea tarvitsevat erityislapset vai luokan muut oppilaat. Kuka saa opettajan huomion ja mahdollisuuden oppia? Tällä hetkellä vakuutellaan, ettei muutoksessa ole kyse säästämisestä. Kokeiluun lähdetään nykyisillä henkilöstöresursseilla, joita suunnataan uudella tavalla. Tämä on virallinen näkemys. Minun silmin vaikuttaa kuitenkin siltä, että kyse on verhoillusta säästämisestä. Tätä kukaan ei tietenkään halua myöntää. Tukea tarvitsevia oppijoita on jo nyt perusopetuksen luokissa ja uudistus vain lisää määrää entisestään. Lisäksi erityislasten määrä on Jämsässä kasvussa. Tämä mainittiin jo keväällä sivistyslautakunnan esityslistalla tausta-ajatuksena erityisopetuksen kehittämiselle. Jos kerran lisätukea tarvitsevien lasten määrä kasvaa, mutta opetushenkilöstö ei lisäänny, niin silloinhan oppilaiden saama tuen määrä väistämättä vähenee. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että oppilaat jäävät enemmän oman onnensa nojaan. Opetuskuluissa puolestaan säästetään, kun sinnitellään olemassa olevilla henkilöstöresursseilla. Muualla Suomessa on jo havaittu opettajien uupuvan ja opiskelurauhan huonontuvan. Jämsässä halutaan silti kokeilla osattaisiinko täällä paremmin kuin muualla.