Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Usko jämsäläiseen osaamiseen

Lähes kuusi vuotta sitten jämsäläisen firman yhdistetyn kahvi- ja neuvotteluhuoneen hämyssä mietittiin yrityksen tulevaisuutta. Vaihtoehtoina markkinoiden rajusti sukeltaessa oli supistaminen: ”supistaminen pikkuhiljaa itsensä kuoliaaksi”, kuten yrittäjä mainitsi. Tai sitten uskaliaampi strategia toiminnan laajentamiselle ja hyökkäykselle, aika kun olisi sopiva myös isomman kiinteistön ostamiselle ja toimintojen siirtämiselle sinne. Uskoa, halua ja ennen kaikkea osaamista alasta yritykselle oli kertynyt jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajalta. Yhteistyökumppanit tunnettuine brändeineen olivat vahva tuki toiminnalle. Paikallinen pankki uskoi näkemyksiin, laskelmiin, ja rahoituskin toiminnan laajentamiseen onnistui. Hihat laitettiin heilumaan kiinteistön remontin osalta. Rekrytoitiin lisää porukkaa, uusia tekijöitä palavine haluineen ja lapsenomaisine uskoineen homman onnistumiseen. Intoa suurella osalla oli enemmän kuin osaamista vielä tuolloin. Mutta halu onnistua, usko tuotteisiin, ylivertaiseen palveluun ja pitkäaikaiseen osaamiseen, ja hyvän nimen ja maineen hyväksikäyttö antoi hyvän sysäyksen uuteen alkuun. Yhteistyökumppaneiden brändit antoivat vahvan selkänojan toiminnan kasvattamiselle. Laajentumisesta tehtiin kolmen ja viiden vuoden suunnitelmat, jotka esiteltiin tavarantoimittajille. Mutta ydin oli se usko. Usko tulevaan, usko vahvaan osaamiseen, halu onnistua, nopeat ja joustavat liikkeet markkinoiden muuttuessa. Laajennettiin jotain osa-aluetta, jätettiin jotain pois kokonaan, kun seuranta näytti, ettei tuosta saa järkevää kauppaa. Valtava intohimo tehdä työtä, sosiaalisen median ja verkostojen hyväksikäyttö, laadukkaat kuvat, tarinat kuvien takana, tarina yrittämisestä, tarina haasteista, tarina haasteiden voittamisesta. Tarina liiketoiminnan saamisesta siihen malliin, että kasvu viiden vuoden aikana on ollut hallittua ja liikevaihto lähes tuplaantunut, kannattavuus ihan eri tasolla kuin vielä viisi vuotta sitten. Tällä hetkellä yrityksen liikevaihdosta ja tuotoista yli 70 prosenttia tulee muualta kuin jämsänjokilaaksosta ja Jyväskylän alueelta tulevilta asiakkailta. Tämä mahdollistaa sen, että täällä on paikallisillekin tarjolla laaja valikoima alan tuotteita. Näitä tarinoita Jämsä kaipaa. Uskoa osaamiseen ja pärjäämiseen. Kirjoittaja on sisäistänyt thing big and out of the box -ajattelutavan.