Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Lehdessä 30 vuotta sitten: Automaatti laskee kohta liikenteen 4- ja 9-tiellä

Koillis-Häme lauantaina toukokuun 6. päivänä vuonna 1989 Autoja paperille ruksaava liikennelaskija siirtyy historiaan pääteillä. Autojen määrä, pituus, paino ja nopeus saadaan kätevästi selville tiehen upotetuilla antureilla. Jatkuvasti toimivat laskulaitteet saadaan mm. 9-tielle Partalan risteyksen lähelle ja 4-tielle Kuhmoisiin. Asfalttiin upotetaan peräkkäin kaksi induktiosilmukkaa kummallekin kaistalle. Yli ajava auto aiheuttaa magneettikentässä häiriön ja silmukka laskee autojen määrän, pituuden ja nopeuden. Täydellisimmissä paikoissa saadaan selville myös paino. Tiedot välittyvät laskurikoteloon, jossa on 4,5 vuorokauden muisti. Se tyhjennetään puhelimelle tiepiirin tietokoneelle, josta saadaan kätevästi tilastoja. Keski-Suomen piirin alueelle asennetaan vuoden loppuun mennessä kaikkiaan 10 lukulaitetta. Silmukat ovat jo paikoillaan, mutta sähkö- ja puhelinasennuksia tehdään parhaillaan. Jämsään rakennettava uusi lämpökeskus Teollisuuden ja Aluelämmön energiayhteistyöllä ei voida ratkaista Jämsän kasvavaa kaukolämmön tarvetta. Jokilaakson energiayhteistyön mahdollisuuksia tutkinut VTT suosittaakin uuden lämpökeskuksen rakentamista Jämsään. Jokilaakson alueella VTT selvitteli kaukolämmön toimittamista Yhtyneiden Jämsänkosken tai Kaipolan tehtailta Jämsään. Tutkimuksen mukaan kaukolämmön siirtämistä Kaipolasta vaikeuttavat suuret investointikustannukset. Seitsemän kilometrin pituisen lämpölinjan rakentaminen tulisi maksamaan 14 miljoonaa markkaa.