Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Mistä Jämsään ideoita ja inarifernandezejä?

Sodankylän kunta sai näin entisen pyssykyläläisen näkökulmasta pienimuotoisen lottovoiton, kun vloggaaja ja some-vaikuttaja Inari Fernandez perheineen ihastui Lappiin viime jouluna. He kyselivät kanavansa seuraajilta, että jos tekisivät vaihtovuoden Lappiin, niin mikä olisi paikkakunta. Sodankylä sai paljon mainintoja, ja perhe muuttikin syntymäpitäjääni muutama päivä sitten. Sodankylän kunnan vs. henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Minna Seppälä kertoo lehdelle: "Meillä on äskettäin hyväksytty uusi strategia. Visionamme on olla rohkea, yhteisöllinen ja utelias kunta. Tämä yhteistyömuoto istuu siihen kuin nenä päähän. Meillä on täällä paljon työpaikkoja ja tarvitsemme työikäisiä ihmisiä tänne lisää. Tämä on hyvä tapa esitellä arkea ja elämää Sodankylässä." (M&M -lehti 11.4.2019) Tubekanavan tilaaja- ja seuraajamäärä on lisääntynyt valtavasti projektin aikana ja sitä kautta Sodankylän tunnettuus keski-Lappilaisena kuntana (pinta-alaltaan muuten Suomen toiseksi suurin). Yhteistyökumppaneita Vaihtovuosi Sodankylässä -projektilla on myös muualta Lapista. Mukana on myös valtakunnallisia yrityksiä. Tällä haetaan näkyvyyttä myös koko Lapin matkailulle. Koko kevään on seurattu henkeä pidätellen mihin perhe muuttaa – vaihtoehtoja kun heillä oli neljä eri puolilla laajaa kuntaa. Päätyivät sitten Vuojärven kylään kunnan eteläpuolella. Isoin syy siihen oli se, että sieltä kouluikäiset lapsensa pääsevät pieneen kyläkouluun, muualla vaihtoehtona olisi ollut kunnan keskustan suuri koulu. Vaihtovuodelta perhe hakee eksotiikkaa ja extremeä. No, onhan se sitä varmasti pääkaupunkiseudulta ja miksei muualtakin muuttaville. Paikallisille se on vain normaalia, tuttua ja turvallista – joskus jopa tylsää elämistä ja olemista. Mutta seuraajia kiinnostaa valtavasti ja joka viikkoiset uudet videot kanavalta ovat odotettuja. Mikä olisi meillä täällä Jämsässä se extreme- tai muu juttu, joka saisi valtakunnallista huomiota ja kiinnostavuutta? Ja mistä löytyisi näitä inarifernandezejä, jotka näkevät enemmän kuin me täällä, ja osaisivat sen tuotteistaa kiinnostavaan mediapakettiin ja vähintäänkin valtakunnan jakeluun, miksei ulkomaillekin? Uusi johtajakin valitaan kohta meille. Tässä pohdittavaa hänellekin. K irjoittaja on aktiivinen markkinointistrategioiden seuraaja