Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

”Kyllä ennenkin tehtiin verkkokauppaa – puhelinverkon välityksellä –, vielä 60-luvulla esimerkiksi olutkorit toimitettiin asiakkaille kotiin”

On kieltämättä mukavaa, kun voi tilata esimerkiksi ruokatarvikkeet internetin kautta lähikaupasta ja kauppias toimittaa paketin kotiin. Mutta niin tavattiin tehdä ennenkin; tilaukset tehtiin analogisen puhelinverkon välityksellä. Asiakas soitti kauppiaalle, joka kirjasi ostokset ylös ja toimitti tavarat sovittuna aikana. Laskun summa yleensä liitettiin asiakkaan vastakirjalle eli tilille, joka maksettiin kuukausittain. Kauppias itse ei tietenkään tavaroita toimittanut, vaan asialle laitettiin juoksupoika eli lähetti, kansankielellä tsuppari. Tämä toimi oli monen nuoren ensimmäinen kosketus työelämään. Lähetin käytössä oli tavarakuljetusta varten varustettu polkupyörä tai hieman myöhemmin tavaramopedi. Isojen liikkeiden lähettien käytössä saattoi olla katettu ja erillisellä tavaralavalla varustettu Vespa. Lähettipalvelut olivat ainakin yhtä suosittuja kuin nykyiset pizzataksit. Vielä 60-luvulla esimerkiksi olutkorit toimitettiin asiakkaille kotiin. Kun palvelu oli tilattu ja maksettu Alkoon, panimon kuorma-auto toimitti tilaukset kotiovelle. Nyt mallasjuomat roudataan aina Virosta tai Latviasta asti ja kuljetetaan pienillä kärryillä läpi terminaalien käytävien satamassa odottavalle autolle. Onko janoisen elämä tullut helpommaksi? Postin jakamat kirjeet ovat vähentyneet olennaisesti, mutta bisnes on parempaa verkkokaupan paketteja kuljetettaessa. Ei kuitenkaan riittävän hyvää, sillä postilaiset halutaan edullisempien tessien alle. Verkkokaupan rynnistykselle emme voi mitään, mutta pitääkökään? Monet palvelut on helppo hoitaa verkossa, kun systeemit on suunniteltu toimiviksi. Mutta sähköisten palveluiden laadussa on huomattavia eroja, eikä palveluita tuottavan yrityksen suuri koko takaa parhaita palveluita. Monet pienet ovat vikkelämpiä ja laadukkaampia. Digitaalisilla markkinoilla operoivat yritykset hoitavat tehokkaasti palautekyselyt, ellei muuta. Jo ennen tilatun palvelun toteutumista kysellään, että täytimmekö odotuksesi? Kun yleensä näihin firmoihin on hankala saada yhteyttä, oma hiljattainen kokemukseni osoitti, että riittävän pitkä ja perusteltu kirjallinen palaute luettiin. Ja siihen reagoitiinkin heti puhelimitse seuraavana päivänä. Asiakkaiden on syytä olla aktiivisia ja antaa palautetta, muutakin kuin hymynaamaa. Kirjoittaja on eläkeläinen Jämsänkoskelta.