Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Pysähdy! Ota aikaa hengitykselle, muistuttaa Reko Himanen kolumnissaan

Hengitä, hengitä, kaikki on hyvin tänään, laulaa Mikko Harju . Kuunnellessani tätä laulua tuli mieleeni, kuinka tärkeä asia se oikeastaan onkaan. Nimittäin hengitys. Hengitys yhdistää ihmisiä, eläimiä ja kasvikuntaa, jopa maapallokin hengittää omalla tavallaan. Jokainen niistä tarvitsee hengitystä elääkseen. Jollain lailla ihmiskeskeisenä kaverina keskityn seuraavaksi ihmiseen. Jokainen ihminen tarvitsee elääkseen hengitystä. Mikäli ihminen ei enää hengitä, se lopettaa toimintansa kuin robotti, josta loppuu virta. Ihmistä voi tekohengittää, mutta se ei palaudu entiselleen yhtä todennäköisesti kuin robotti, joka ladataan uudestaan ja toiminta jatkuu normaaliin tapaan. Ongelmia tulee myös, jos ihminen ei hengitä oikein, aivan kuten robotin toiminta kärsii heikommasta virrasta, sen toimintakyky heikkenee, kun "patterit ovat vähissä". Ihmisen hengittäessä liikaa, se hyperventiloi, kun taas liian vähäisestä hengityksestä esimerkiksi pyörtyy. Urheillessa on osattava oikea hengitystekniikka oikein. jos haluaa päästä parhaimpaan lopputulokseen. Sitä paitsi tiesitkö, että rasva palaa kehosta, kun se hapettuu, joten loppujen lopuksi laihdutamme hengittämällä liikakilot ulos. Sosiaalisen näkökulman kannalta ihmisten keskinäisissä riitatilanteissa suositellaan hengittämään rauhassa syvään ja laskemaan kymmeneen ennen kuin sanoo vihastuksissaan jotain tyhmää, jota katuu myöhemmin. Joten myös monelta konfliktitilanteelta säilyttäisiin, mikäli osaisimme hengittää. Jännitys, vaikkapa esiintymisjännitys, saadaan lievemmäksi hengittämällä rauhassa syvään ennen lavalle menoa. Samalla tavalla se toimii myös lavalla. Nimenomaan huono hengitystekniikka saa yleensä kädet vispaamaan muiden edessä. Rauhallinen hengitys nimittäin lieventää tutkitusti stressiä ja auttaa lihaksia toimimaan. Hengitystä voi harjoittaa itse, joko päivittäisen meditaation ääressä tai omaan tahtiin arjen askareissa, tietoisesti siihen keskittymällä. Jatkossa, kun elämässä tulee stressaava, ahdistava, jännittävä tai vaikka ärsyttävä tilanne eteen, suosittelen hengittämään rauhassa, antamaan aivoille happea ja katsomaan kuinka paljon se helpottaa.