Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Vähän erilaiset ajomaastot: jämsäläinen Santeri Kinnunen seikkaili moottoripyörällä 500 kilometrin matkan Israelissa

–  Näimme useita armeijan alueita ja kerran ajoimme paikallisen oppaamme johdolla ampumaharjoituksiin. Jordanian rajalla kuljimme kilometrikaupalla miinakentän keskellä olleella tiellä. Lisäksi oppaamme ajelutti meitä kaikille avoimella alueella, missä ei ollut varoituskylttejä, mutta siellä täällä räjähtämättömiä pommeja, kertoo Kinnunen äsken päättyneestä matkastaan. Motocrossissa Suomen mestaruuteenkin yltänyt Kinnunen osallistui reissullaan endurosafariin, johon kuului kolmipäiväisen aavikkoajelun lisäksi pari päivää katumoottoripyöräilyä ympäri maata. Aiemmin hän ei ollut Israelissa käynyt, ja myöntää miettineensä, miten rauhatonta seudulla mahtaa olla. –  Ei meillä ollut silti oikeasti mitään hätää missään. Matkanteko oli helppoa ja ihmiset ystävällisiä. Kinnunen teki kavereineen matkaa vuokrapyörillä, pääosin kovapintaisella aavikolla ja vuoristossa, mutta myös asvalttiteillä. –  Päätiet olivat erinomaisessa kunnossa ja Tel Aviv kuin mikä tahansa länsimainen kaupunki pilvenpiirtäjineen. Myös Punaisenmeren rannalla sijaitseva Eilat oli kunnon kaupunki, Kinnunen sanoo. Selvästi huonokuntoisempiakin kyliä maasta löytyy. –  Kävimme esimerkiksi maittavalla lounaalla aavikon keskellä beduiinipaikassa. Yhden yön vietimme aavikolle rakennetussa lomakylässä. Jerusalemissa vietetty saapumisyö oli Kinnusen mukaan mielenkiintoinen kokemus. –  Tankkasimme pyörämme palestiinalaisalueella. Bensamittari oli piilossa merikontin sisällä. Lapsia ja nuoria ilmestyi nopeasti paikalle. He tankkasivat pyörämme, ottivat maksun bensasta, ihastelivat pyöriämme ja olivat oikein innoissaan. Enduroajelun varrella oli niin 1500 vuotta vanhaa munkkiluostaria ja kallioihin kaivettuja asumuksia kuin lähempänä tätä päivää hylättyjä vartiotorneja ja rajapoliisin konttoria. Kuolleenmeren ympäristössä retkue ajoi ”vuoristossa” merenpinnan alapuolella. Jordanian rajalla oli puolestaan kymmeniä kilometrejä kasvimaita ja -huoneita. Afrikkalaispakolaisten takia Egyptin rajalle oli pystytetty usean metrin korkuinen verkkoaita. Eilatissa Kinnunen pääsi myös omimman lajinsa pariin, kun hän ehti hetken kiertää motocrossrataa ennen iltapäiväviiden aikaan tapahtunutta auringonlaskua. Omanlaisensa kokemus oli myös se, että englannin kieli oli laajalti hallussa paikallisella väestöllä. Myös tienviitoissa ja opasteissa englanti seisoi heprean ja arabian rinnalla. Yleiseltä hintatasoltaan Israelia pystyi vertailemaan Suomeen, mutta lokakuinen 25– 30 asteen lämpötila ei vastannut kotioloja. Suomalaiset päättivät matkansa omatoimiseen katumoottoripyörillä ajeluun. Sen aikana he kävivät muun muassa hämmästelemässä Kuolleenmeren kelluttamisvoimaa ja hiekan sijaan suolan peittämää pohjaa. Lisäksi seurue kävi tapaamassa 16-vuotiasta israelilaista Ran Yochayta tämän isän rakennuttamalla, suositulla Pazael Circuitin road racing- ja supermotoradalla. Tyttökuljettaja on kilpaillut kotimaassaan menestyksellä motocrossissa ja endurossa, mutta nykyään hän keskittyy asfalttiradoille. Kolmipäiväinen safari tässä muodossaan oli juokslahtelaisen Action Sports ry:n toiminnanjohtajan Sami Kemppaisen ideoima, ja tammikuun alkuun on suunnitteilla vastaava retki isommalle porukalle. Nyt toteutettu safari oli testi tulevaa varten, ja siihen osallistui myös endurossa aiemmin kilpaillut, nykyään sähköpolkupyörien vuokraustoimintaa Himoksella pyörittävä, kuopiolainen Antti Lehtonen . Viikonloppuna Kinnunen ajaakin jo kotimaassa, uransa ensimmäisessä kansainvälisessä supercrosskilpailussa Tampereella.