Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Vappubrunssi kootaan nyt itse – Nappaa tästä ideat helppoon tai työläämpään kattaukseen

Perinteisiä vappubrunsseja ei nyt ravintoloissa järjestetä, mutta monet ravintolat myyvät noutoannoksia kotiin. Vappubrunssin voi toki koota helposti itsekin. Voit valita, kokoatko brunssin täysin valmiista kaupan aineksista, vai osaksi, vai valmistatko kaiken itse. Yhdistelemällä hedelmiä, patonkeja, croissanteja, makkaroita, suolaista ja makeaa sekä juomia saa jo todella monipuolisen ja hyvän kotibrunssin aikaiseksi. Salaateista voi tuunata ruokaisia lisäämällä mukaan vaikkapa kypsennettyjä raakamakkaroita, parsaa, parmankinkkua, fetaa ja lämpimiä vihanneksia. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Tässä kauppareissulle ideoita ostoslistaan: • salaatteja; peruna, coleslaw, waldorf, makaronisalaatit, tuoresalaatit • lihapullia, broileripyöryköitä, kasvispullia, falafelpyöryköitä • erilaisia nakkeja ja makkaroita • bataattiranskiksia ja aiolia, avokadodippiä • salsaa, nachoja, tortilloja, sipsejä • ruisnappeja tai ruisnäkkärinappeja ja kylmäsavulohitahnaa tai valmista kylmäsavulohituorejuustoa • kirsikkatomaatteja, salaattia, melonia, viinirypäleitä, oliiveja, juustoja, fetakuutioita • valmiita pyöreitä pakastepullia, joista voi tehdä munkkeja, paistorasvaa • donitseja, tippaleipiä, mudcake, kermavaahtosprayta, valmiita tuulihattuja, hilloja • karkkeja, vaahtokarkkeja • simaa, siideriä, limsoja, kuohuviiniä, vapun uutuusviinejä • kertakäyttöastioita ja -laseja, piknikviltti, roskapusseja. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Suolaiset yrtti-juusto-pullat Myös vegenä 3 rkl valmista kuivaa sipulirouhetta tai tuoretta sipulia pilkottuna 400 g valitsemaasi jauhelihaa, kanajauhelihaa, soijarouhetta tms. 100 g yrttituorejuustoa mustapippuria suolaa 2 tl yrttisekoitusta, esim. Provence 1 luomumuna Yhdistä kaikki aineet taikinaksi. Pyörittele pieniä lihapullia ja paista ne 200-asteisessa uunissa noin 15- 20 minuuttia. Kasvispullat kesäkurpitsasta ja fetasta laktoositon, kasvis 500 g kesäkurpitsaa 1 sipuli 2 rkl oliiviöljyä 1 dl hapankorppumuruja 1 dl spelttijauhoja 200 g fetajuustoa 2 rkl tuoretta tilliä 2 rkl tuoretta oreganoa Ripaus valkosipulimaustetta (3–4 rkl tuoretta minttua) Ripaus mustapippuria 1/2 tl suolaa Kastike 250 g kermaviiliä, laktoositon hienonnettua valkosipulia Tuoretta minttua noin 3-4 rkl Ohje: 1. Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. 2. Raasta kesäkurpitsa karkeaksi raasteeksi. Valuta siivilässä ja painele vielä lopuksi kuivemmaksi talouspaperilla. 3. Kuori ja raasta sipulit. Valuta ja painele siivilässä. Kuullota pannulla öljyssä. Sekoita kasvikset hyvin. 4. Jauha hapankorput hienoksi muruksi tai jauheeksi. Lisää murut, spelttijauhot sekä murennettu feta taikinaan. Mausta hienonnetuilla yrteillä, suolalla ja pippurilla. Sekoita huolellisesti. 5. Pyörittele taikina palloiksi. Kostuta käsiä jos taikina tarttuu käsiin. Paista uunissa noin 15-20 minuuttia. 6. Tarjoa minttuisen raikkaan kermaviilikastikkeen kera. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Värikäs makaronisalaatti Kinkku- tai vegeversio 8-10 annosta 400 g makaronia valintasi mukaan 1 tl suolaa 2 kevätsipulin vartta iso punainen paprika 250 g kirsikkatomaatteja kevätsipulin vartta 1 dl maustekurkkua kuutioina (400 g ylikypsää saunapalvikinkkua) Kastike 400 g paksua jogurttia, esim. kreikkalainen 3/4 dl pestoa, vihreä tai tomaatti Lisäksi 2 kevätsipulinvartta hienonnettuna 1/2 ruukkua tuoretta basilikaa Ohje: 1. Keitä makaronit pakkauksen ohjeen mukaan suolalla maustetussa vedessä. Jäähdytä kylmän veden alla ja valuta. 2. Poista paprikasta kanta ja valkoiset osat. Hienonna paprika ja kevätsipulin varret. Puolita kirsikkatomaatit (ja leikkaa kinkku, jos teet lihaisan version) sekä kurkkuviipaleet kuutioiksi. 3. Sekoita keskenään pesto ja jogurtti. 4. Sekoita kypsien makaronien joukkoon muut aineet. Kääntele kastike salaatin sekaan. Ripota pinnalle hienonnettua kevätsipulia ja tuoretta basilikaa. Laita maustumaan kylmään tarjoiluun asti. Herkullinen coleslaw Laktoositon 2 l suikaloitua valkokaalia 1 dl kuutioitu porkkanaa 1/2 silputtu sipuli 3/4 dl sokeria 1/2 tl suolaa hyppysellinen pippuria 0.5 dl maitoa, laktoositon 1.5-2 dl hyvälaatuista majoneesia, laktoositon 0.5 dl täysrasvaista piimää, laktoositon 2,4 rkl sitruunan mehua 1,5 rkl valkoista balsamicoa tai valkoviinietikkaa Coleslaw sopii erityisesti liharuokien sekä grillattavien kanssa. 1. Suikaloi kaali ja nuiji sitä hieman, että siitä irtoaa mehua salaattiin. Tämä on tärkeää, että saat siitä mehevää! Kuori ja kuutioi porkkana, sekoita kulhossa ja lisää silputtu sipuli. 2. Sekoita loput aineet keskenään tasaiseksi kastikkeeksi ja sekoita kaali-porkkana-sipuli seokseen. Peitä kulho ja anna maustua muutaman tunnin ajan, mielellään yön yli. Vinkki! Vaihtelua coleslaw saa, kun laitat sekaan ananasta makeudeksi. Chiliäkin voi kokeilla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kylmäsavulohitahna ruisnapeille tai näkkärinapeille 250 g maustamatonta tuorejuustoa 250-300 g kylmäsavulohta (1 ruukku tilliä) 1 dl kermaa sitruunan mehua maun mukaan mustapippuria (tuoretta minttua, ruohosipulia tms.) Silppua tilli saksilla ja hienonna kala, ota ruodot pois. Lisää loput ainekset joukkoon. Sekoita kunnolla. Täytä ruisnapit täytteellä, lisää päälle halutessasi jotain vihreää (minttua tms.) Avokado-aioli bataattiranskiksille Pakastealtaissa myydään nykyään sangen hyviä bataattiranskiksia. Valmista ne joko rasvakeittimessä tai uunissa ohjeen mukaan. Ne voi tarjota esimerkiksi seuraavan aiolin kanssa. 1 avokado 2 rkl joko majoneesia tai turkkilaista jogurttia (vegaaniseen versioon vegaanista majoneesia tai maustamatonta kaura/soijajogurttia) 1 valkosipulinkynsi 2 tl sitruunanmehua suolaa maun mukaan Aja ainekset monitoimikoneessa tai blenderissä sileäksi tahnaksi. Dippaa bataattiranskiksia aioliin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Helpot sitruunaiset rahkamunkit N. 20 kpl, laktoositon 50 g voita, laktoositon 250 g laktoositonta maitorahkaa 1 tl sitruunan raastettua kuorta 1 rkl sitruunanmehua 2 1/2dl vehnäjauhoja 1 rkl vettä 1 luomumuna 1 dl sokeria 1 tl leivinjauhetta 1 tl kardemumma 1/4 tl suolaa Kypsentämiseen 7-8 dl hyvälaatuista rypsiöljyä Sokeroimiseen hienoa sokeria Ohje: 1. Sulata ensin voi esimerkiksi mikrossa sulatusteholla noin minuutin ajan. Sekoita jäähtynyt voi, rahka ja kananmuna keskenään. Raasta hyvin pestyn sitruunan kuori. Lisää seokseen sitruunan kuori ja -mehu sekä vesi. 2. Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin. Lisää kuivat aineet rahkaseokseen. Sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi. 3. Kuumenna öljy valurautapadassa tai teräskattilassa. Rasva on sopivan kuumaa (170-180 astetta), kun pieni leipäpala ruskistuu parissa minuutissa. Vähennä hieman lämpöä kun alat paistaa munkkeja niin ettei levy ole täysillä. Varo ettei vettä pääse öljyyn, se räiskyy rajusti. Varaa lähelle kattilan kansi tukahduttamista varten, jos öljy syttyy palamaan. 4. Pyörittele taikinasta jauhotetuin käsin palloja ja tee keskelle sormella reikä. Vaihtoehtoisesti voit tehdä pyöreitä pieniä rahkamunkkeja. Kypsennä 4-5 munkkia kerrallaan noin pari minuuttia, kunnes munkit ovat kauniin vaalean ruskean värisiä. Huom! Varo kypsentämästä liian tummiksi, silloin munkki menettää mehevyytensä! 5. Nosta munkit reikäkauhalla valumaan talouspaperin päälle. Sokeroi munkit lämpiminä esimerkiksi paperipussissa. Rahkamunkit ovat parhaimmillaan heti tuoreina. Vinkki! Voit jättää osan taikinasta seuraavaan päivään ja säästää paistorasvan kylmässä, niin voit paistaa toisen puolen munkeista seuraavana päivänä. Taikina säilyy hyvin jääkaapissa yön. Vielä pari salaattivaihtoehtoa: