Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Jämsän Yrittäjät tekivät opintomatkan Espanjan Costa del Soliin: ”Aurinkorannikolle ei tulla vain rantailemaan”

Yrittäjyys ei aina ole ruusuilla tanssimista, ei edes nimensä mukaisella Aurinkorannikolla eli Espanjan Costa del Solissa. Jämsän Yrittäjät Ry teki perinteisen kevätmatkansa tänä vuonna Aurinkorannikolle, jossa he tutustuivat espanjalaiseen yrittäjäkulttuuriin sekä Costa del Soliin muodostuneeseen suomalaiseen yhteisöön. Kuuden päivän mittaisen opintomatkansa tärkeimmäksi anniksi matkaajat luonnehtivat yrittäjyyden realiteetit: kaikki ideat eivät ole toteutuskelpoisia ja yrittäjyys Espanjassakaan ei ole mikään rantaloma. Perinteisiä kevätmatkoja on tehty noin yhdeksän kertaa, pääasiassa risteilyinä Viroon ja Ruotsiin. Tänä vuonna matkaan lähti 27 yrittäjää, vaikka aiempina vuosina määrä on ollut 40–50. Näin pitkällä matkalla kompaktimpi ”luokkakoko” oli helpompi organisoida, yrittäjät kertovat. – Matka meni loistavasti ja meillä oli todella hyvä porukkahenki. Vierailukohteet olivat todella hyviä ja pysyimme pitkälti koko ajan porukassa, kuvailee Tero Kuparinen . Tänä vuonna Yrittäjät päättivät tehdä tavallista isomman reissun Aurinkorannikolle. Kohde valittiin siksi, että Costa del Solissa on entuudestaan vahva suomalainen yrittäjäverkosto. – Uutta matkakohdetta miettiessä Espanja nousi ykkösvaihtoehdoksi, sillä siellä on jo suomalaista yrittäjäkantaa. Suomen Yrittäjillä on siellä alajaosto Aurinkorannikon Yrittäjät, joka on järjestäytynyt niin hyvin, että pääsimme heidän vieraikseen, kertoo Ari Haggrén , matkan johtajana toiminut yrittäjä. Matkaajien ohjelmaan kuului useita vierailuja erilaisissa suomalaisissa yrityksissä, joissa heille esiteltiin paikallista toimintaa. Espanjan Aurinkorannikolta löytyi ”Mini-Suomi” Yrittäjien kevätmatkan tarkoitus on perinteisesti ollut uuden oppiminen. Yleensä yrittäjät ovat tutustuneet yrittämiseen, verkostoitumiseen ja myös toisiinsa. Tällä kertaa matkaajat saivat myös tutustua pieneen palaseen Suomea, joka on muodostunut Aurinkorannikolle. – Taksikuski kertoi minulle, että tämä on Mini-Suomi, muistelee Maarit Heräjärvi . Costa del Solissa asuu noin 27 000 suomalaista, joihin kuuluu eläkeläisiä, lapsiperheitä ja työn perässä tulleita. Haggrénin arvion mukaan suomalaisia yrittäjiä on siellä useita satoja, ellei jopa tuhat. Kadulla saattaa tulla vastaan suomalaisten firmojen autoja ja kylttejä, kun taas baarissa saattaa kuulla ihmisten puhuvan suomea. Alueelta löytyy mahdollisuudet tehdä etätyötä ja jopa käydä perus- ja lukiokoulutus Suomen opetussuunnitelman mukaisesti. Onnistunut matka vahvisti Kuparisen suunnitelman muuttaa itsekin Espanjaan muutamaksi kuukaudeksi. Ensi vuoden alussa hän aikoo muuttaa Aurinkorannikolle tekemään sieltä käsin etätöitä. – Minulle tämä oli silmiä avaava reissu, joka avasi monta kysymysmerkkiä. Espanjassa on niin paljon byrokratiaa, että minulla tuskin on mahdollisuuksia perustaa sinne omaa firmaa, mutta on muitakin keinoja tehdä sieltä käsin töitä, Kuparinen kuvailee. Aurinkorannikolla oppii, että yrittäjyys ei aina ole ruusuista Entä mitä yrittäjät oppivat vieraillessaan suomalaisten kollegoidensa luona? Tärkeimpiä oppeja olivat mahdollisuuksien näkeminen, mutta myös mahdottomuuksien tunnistaminen. – Tärkeintä on pitää jalat maassa ja järki päässä. Siellä opittiin myös tyrmäämään ideoita, sillä yrittäminen on kovaa työtä, jossa pitää tunnistaa omat rajat. Ei kannata elätellä illuusioita, että Aurinkorannalle tullaan vain rantailemaan, kertoo Heräjärvi. – Jos Suomessa on byrokratiaa, niin Espanjassa se on potenssiin kymmenen. Byrokratian ja kaiken muun kanssa ei yrittäjyys sielläkään ole aina ruusuista, Kuparinen lisää. Riskeistä huolimatta yrittäjät olivat hyvin vaikuttuneita näkemästään. Etenkin kiinnostavat vierailut ja aurinkorannikkolaisten suomalaisten yhtenäisyys jäivät mieleen. Yrittäjät kuvailevat matkaa erittäin onnistuneeksi kokeiluksi. – Melkein voin luvata, että kevätmatkoille tulee jatkoa ja kohde tulee pysymään samana. Matka oli erittäin suosittu ja vierailukohteet hyvin valittu, uskoo Haggrén.