Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Tunnetaitopajoissa silitellään omaa kehoa: "Kosketus on nykyään joissain perheissä valitettavan vähäistä – joku oppilas on todennutkin, ettei häntä koskaan silitetä"

Jämsänjoen yhtenäiskoulun luokkahuoneessa on yllättävän hiljaista. Piirissä lattialla istuvat 2D-luokan oppilaat silittelevät omia jalkojaan pitkin vedoin. Osa oppilaista kertoo, että iltaisin on vaikea rauhoittua hektisen päivän jälkeen, mutta vanhemman tekemä silittely auttaa rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa. – Mä silittelen omaa vatsaa iltaisin, koska se rauhoittaa mua, Roni Häyhänen kertoo muille. Lapsille tunnetaitopajaa vetävä tanssi-ja liiketerapiaan suuntautunut sosionomi, mindfulness-valmentaja, esikouluopettaja ja teatteri-ilmaisunohjaaja Virpi Pohjonen kertookin lapsille, että he voivat iltaisin silittää myös itseään, sillä kosketus rauhoittaa. – Kosketus on nykyään joissain perheissä valitettavan vähäistä. Pajojen aikana joku oppilas onkin todennut, ettei häntä koskaan silitetä tai rapsuteta. Lapsen on vaikea oppia tuntemaan oman kehonsa rajoja, jos hän ei tule koskaan kosketetuksi, Pohjonen toteaa. Miltä minusta tuntuu juuri nyt? Pohjonen teettää lapsilla erilaisia hengitysharjoituksia. Oppilaat vetävät ilmaa sisäänsä kuvitellen olevansa valtameriaaltoja ja puhaltavat ilman suun kautta ulos aallon vetäytyessä takaisin osaksi merta. – Teemme lasten kanssa harjoituksia, joiden avulla he voivat itse rauhoittaa itseään, jos he kokevat olonsa levottomaksi. Myös opettajat voivat hyödyntää harjoituksia tuntien alussa, jos luokassa on rauhattomuutta, Pohjonen kertoo. Pohjosen vetämissä tunnetaitopajoissa opetellaan myös omien tunteiden tunnistamista ja niistä kertomista sekä vuorovaikutustaitoja. Tunnetaitopajoja on järjestetty tänä keväänä Jämsänjoen yhtenäiskoulun 1.-4.-luokkien oppilaille. – Lapset ovat nykyään entistä levottomampia. Heillä on vaikeuksia tunteiden osoittamisessa ja tunnistamisessa. Joskus nyrkit viuhuvat ennen tunnin alkua. Se kertoo siitä, ettei omia tunteita osata hallita, Pohjonen kertoo. Vanhempainyhdistys pajojen taustalla Tunnetaitopajat ovat yhtenäiskoulun vanhempainyhdistyksen ansioita. Vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Marketta Turkki kertoo tunteiden käsittelyä ja tulkintaa opettavien harjoitteiden olevan hyödyllisiä alakouluikäisille lapsille. – Lasten on tärkeä oppia tunnistamaan tuntemuksia, jotka heidät valtaavat. Meidän perheessä ainakin tunteita täytyy välillä sanoittaa ja kertoa lapselle, että on ok tuntea tietyllä tavalla, Turkki toteaa. Vanhempainyhdistys pyrkii järjestämään joka lukuvuosi jotain ekstraa koulun oppilaille. 6.–9.-luokkalaiset pääsivät kuuntelemaan ex-kiekkoilija Markon Jantuse n luentoa päihteiden vaarallisuudesta, ja viidesluokkalaiset kävivät katsomassa J+J teatterin koulukiusaamisesta kertovan Alma-näytelmän. – Olemme kokeneet nämä aiheet tärkeiksi. Tunnetaitopajat ovat antaneet myös opettajille erilaisia harjoituksia avuksi tunneille. Voi olla, että tunnetaitopajat saavat syksyllä jatkoa yläkoulun puolella, Turkki kertoo. Harjoitusten välissä lapsilla on paljon sanottavaa. Jokaisella on asiaa ja oma kokemus pitäisi päästä kertomaan muiden kuullen. Pohjonen kertoo sen olevan yleistä. Hän lähettää terveisiä kaikkien lasten vanhemmille, oli kyseessä sitten minkä ikäinen lapsi hyvänsä. – Häiriökäyttäytyminen on usein vain kuulluksi ja huomioiduksi tulemisen tarvetta. Vanhemmilta toivoisin läsnäoloa. Lapsilla on paljon asiaa. Hektisessä arjessa se läsnäolo saattaa helposti unohtua, mutta olisi erittäin tärkeää, että lapsi kokee tulleensa kuulluksi ja kokee olevansa tärkeä, Pohjonen muistuttaa. Tunnin jälkeen oppilaat kertovat kokemuksistaan. Kaisa Seppälä toteaa oppineensa vähän tunteistaan. – Opin, miten voin rauhoittaa itseäni, jos tunnen oloni hieman levottomaksi, kakkosluokkalainen kertoo.