Länkipohjan koulun 1.–2. -luokan oppilaat juoksevat hiekkakentällä jalkapallon perässä. Lasten seasta pallon suuntaan ampaisee myös 50-kiloinen vaalea koira kieli ulkona suusta roikkuen.
Pian koira ottaa pallon suuhun, ja lapset remahtavat nauramaan.
Länkipohjan koulun oppilaat ovat tottuneet siihen, että Hero-koira on mukana menossa. Alle vuoden ikäisellä leonberginkoiralla on nimittäin kunniatehtävä. Se on ykkös- ja kakkosluokkalaisten koulupäivissä mukana aina torstaisin koulukoiran roolissa.
”Hero on tosi söpö. Sen kanssa voi leikkiä”, toteaa kakkosluokkalainen Ossi Saarentola.
Kaikilla perheillä ei ole mahdollisuutta ottaa kotiin koiraa, vaikka koira olisikin mieluinen kaveri. Oppilaat kertovat, että Heroa on ihana silitellä ja paijata. Sen kanssa voi myös puuhata kaikenlaista. Ekaluokkalainen Lumi Toivonen (vas) kertoo, että Hero on kova haistelemaan kaikkea.
Jämsän ensimmäinen koulukoira
Yhdysluokan opettaja ja koko koulun erityisopetuksesta vastaava Tiiti Mäkelä uskoo Heron olevan ensimmäinen ”virallinen” koulukoira Jämsässä. Varmasti kouluissa on koiria vieraillut ennenkin, mutta Mäkelällä ei ole tiedossa, että missään koulussa koira olisi ollut viikoittain oppilaiden ilona.
”Hero on hirvittävän odotettu kaveri. Torstait ovat oppilaiden lempipäiviä. Hero osaa pitää salaisuudet, eikä se arvostele ketään.”
Heron omistaja Jannika Jokinen toimii ykkös-kakkosluokan koulunkäynninohjaajana. Kaikki sai alkunsa siitä, kun Jokinen toi syyslomalla kolmekuukautisen Heron mukanaan töihin. Koulu oli tyhjillään, kun oppilaat olivat lomalla.
”Hero viihtyi koulussa hyvin. Ennen joulua teimme sitten oppilaille yllätyksen ja Hero oli vastaanottamassa oppilaita ennen lomalle siirtymistä. Lapset ihastuivat ikihyviksi, ja siitä se ajatus sitten lähti.”
Ajatus esiteltiin koulun rehtorille Minna Kinnuselle. Asiasta keskusteltiin koululla ja kysyttiin vanhemmilta lupa koulukoiratoimintaan. Kaikkialta tuli vihreää valoa.
”Tämä on ollut hieno juttu. Kaikille ei tällaisia mahdollisuuksia edes suoda”, Kinnunen kertoo.
Koira ei tuomitse tai arvostele
Luokkahuoneessa Hero hakeutuu makuulleen oppilaiden lähelle. Välillä se nousee ylös ja kiertää pulpettien välissä. Oppilaat voivat ohimennen rapsutella sitä.
Mäkelän mukaan Hero vaikuttaa lapsiin rauhoittavasti. Koira opettaa lapsille myös toisten huomioimista ja empatiataitoja.
”Ja ehdottomasti Hero lisää kouluviihtyvyyttä. Kouluviihtyvyys vaikuttaa oppimiseen positiivisesti.”
Hero on myös loistava kuuntelija. Kun lapset harjoittelevat ääneen lukemista, kuuntelee Hero kärsivällisesti ja tuomitsematta.
”Herolle on kiva lukea. Se osaa kuunnella”, toteaa kakkosluokkalainen Aatu Alanko.
Länkipohjan ykkös-ja kakkosluokkalaisilla on ollut viime viikkojen aikana menossa lukuhaaste, jossa oppilaat lukevat 300 minuuttia, aina kymmenen minuuttia päivässä. Kakkosluokkalainen Emma Ilmonen suoritti lukuhaasteen viimeistä osioita Heron kuunnellessa vieressä.
Hero on kasvanut rooliinsa
Herosta ei ole tullut huonoa palautetta. Heron omistaja Jannika Jokinen kertoo, että ainut Heron aiheuttama ”haittavaikutus” on se, että lapsille iskee koirakuume.
Herolle oppilaiden keskellä oleminen on luontaista. Se on kasvanut siihen eikä näytä välittävän ajoittaisesti hälinästä. Virallista koulukoira-statusta Herolla ei vielä ole, mutta Jokinen on kyllä pohtinut erilaisten koulutusten käymistä.
”Koulukoiratoimintaa on tarkoitus jatkaa syksyllä Heron kanssa”, Mäkelä toteaa.
Koulupäivien jälkeen Heroa ei tarvitse erityisen paljon viihdyttää, sillä sen verran rankkoja päivät ovat nuorelle koiralle.
”Ei tarvitse hirveän pitkille lenkeille näinä päivinä lähteä”, naurahtaa Jokinen.
Länkipohjan ykkös-kakkosluokkalaiset Ossi Saarentola, Eino Laurila, Alex Gösman (alhaalla), Aatu Alanko, Emma Ilmonen (alhaalla), Eevi Laine, Enni Gösman ja Lumi Toivonen. Yksi oppilas ei ollut torstaina koulussa ja puuttuu sen vuoksi kuvasta.