Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Mäkiautokisa häämöttää – Eelis Hakala istahtaa kolmatta kertaa isänsä rakentaman kilpurin ratin taakse

Eelis Hakala istahtaa vanhaan auton turvaistuimeen, tarttuu nurmikolla lepäävään rattiin, ja nostaa sen rintansa korkeudelle – loput kulkupelistä jää vielä mielikuvituksen varaan, sillä tämän enempää pojan uudesta mäkikilpurista ei vielä ole valmiina. Onneksi Ilveslinnan mäessä ajetaan kilpaa mäkiautoilla vasta heinäkuun 21. päivä, joten aikaa kilpurin rakentamiseen on vielä runsaasti. –Osallistuimme ensimmäiseen kisaan jo silloin kolme vuotta sitten. Ensimmäisenä vuonna Eelis tuli toiseksi ja viime vuonna kolmanneksi, joten ykköspaikka puuttuu vielä ja siihen tietysti tähdätään, Eeliksen isä ja autot kisoihin nikkaroiva Mikko Hakala kertoo. Nurmikolla lepää edellisvuosien jo hieman ajetun näköiset menopelit. Tämän vuoden autolle ei ole vielä olemassa tarkempia suunnitelmia, mutta varmaa on se, että siitä pyritään tekemään entisiä parempi. Ilveslinnan mutkassa punnitaan autojen paremmuus. –Metallinen siitä tulee viimevuotisen tapaan. Viimevuotisessa autossa ongelmana oli liian kankea ohjausjärjestelmä ja jarrukin jäi jumiin, perheenisä kertoo. Mikolla on kokemusta mäkiauton ratin takana istumisesta, mutta autot ovat hieman muuttuneet miehen lapsuuden rakennelmista. –Kyhäsimme kavereiden kanssa lapsena mäkiautoja lastenrattaista ja pahvilaatikoista. Sellaisella ei kyllä kisassa pärjäisi, hän kertoo. Kuskia ei hirvitä Kuusivuotiaana ensimmäisen kerran ratin taakse istahtanut Eelis ei jännitä kisoja. Hurjapää on ajanut parina vuonna myös mikroautoa. –Voittamaan lähden. En mahdu enää istumaan edellisvuoden autoon, joten hyvä, että isi tekee uuden, poika kertoo. Viime vuonna Mikko työsti autoa pari kuukautta kaiken muun homman ohessa. Loppuviimeistely jäi kuitenkin ihan viimeisiin päiviin. –Laitoin omasta pussista rahaa autoon yli 100 euroa. Tänä vuonna en aio löysätä kukkaron nyörejä niin paljon. Jospa joku paikallinen yritys lähtisi vaikka sponssamaan tätä projektia, mies pohtii. Mäkiautojen vauhti voi Ilveslinnan mäessä kavuta jopa 30 kilomeriin tunnissa, joten ajokin täytyy olla kuskille turvallinen. –Eeliksellä on kypärä, niskatuki ja ajokengät ja -hanskat. Kuskit on ollut ainakin tähän mennessä suhteellisen samankokoisia, joten auton paremmuus ratkaisee pitkälti kisan, Mikko kertoo. Tapahtuma yhdistää sukupolvet Ilveslinnan mäessä lauantaina 21. heinäkuuta ajettava kisa on kolmas laatuaan. Kilpailu on Aarno Salokorven käsialaa. Kilpailuun voi ilmoittautua vielä puoli tuntia ennen aika-ajojen alkua, joten mäkiauton ehtii vielä laittaa tulille. Sääntöjen mukaan auto on rakennettava itse ja kuskin on oltava rakentajan alle 12-vuotias perheenjäsen. –Hyvin ehtii vielä alkaa rakentaa autoa. Tärkeintä on saada aikaan hauska lastentapahtuma, joten säännöistä voidaan joustaa, Salokorpi kertoo. Kilpailun jälkeen ohjelma jatkuu Vanhalla Makasiinilla. Kilpailu on aiempina vuosina kerännyt Ilveslinnan ympäristön yleisöä täyteen. –Samalla vietämme Jämsänkoski-päivää. Kisan jälkeen mandoliinitaiteilija Heikki Lahti esiintyy ryhmänsä kanssa. Olemme parhaillaan luomassa tapahtumalle sivua Facebookiin, joten järjestelyjä voi alkaa seurata sitten sieltä, Salokorpi kertoo.