Sähkö tuo keveyttä pyöräilyyn – erityisesti talvella! - Mainos - Jämsän Seutu
MainosKuntokauppa.fi

Sähkö tuo keveyttä pyöräilyyn – erityisesti talvella!

Viime vuosina sähköpyörät ovat rullanneet vauhdikkaasti suomalaiseen liikenteeseen. Mallistot ovat laajentuneet ja hinnat laskeneet entistä useampien ulottuville. Jos sähköpyörää verrataan perinteiseen polkupyörään, edut ovat suurimmillaan talvella.


22.10.2020 6:00

Vaikka kesä on auttamatta ohi, tarve nopeaan ja kätevään sekä ympäristöystävälliseen liikkumiseen ei katoa. Joukkoliikenteellä on rajoituksensa, joita pandemia ei varsinaisesti vähennä. Pyöräkauden jatkaminen tuntuu monen mielestä entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta, mutta talvinen sepeli, loska ja tuuli sekä nastarenkaat nostavat ajovastuksia kesäisestä ajasta.

Sähköpyörä on mainio ratkaisu talvisen kaupunkiliikenteen ongelmiin. Parkkipaikkojen määrä vähenee, jos lumikasat vievät kaduilta tilaa. Samaan aikaan autoliikenteen tarve kasvaa, sillä polkemisesta tulee kesäistä raskaampaa ja moni tuntee houkutusta vaihtaa pyörä muuhun liikkumiseen.

Sähköpyörä on mainio ratkaisu näihin ongelmiin. Se ei vaadi auton parkkitilaa, ei aiheuta autoilun kustannuksia eikä ole sidoksissa reitteihin ja aikatauluihin. Sillä voi liikkua nopeasti, kätevästi ja yksilöllisesti, samoin ympäristöystävällisesti. Ja sähköavusteinenkin pyöräily on liikuntaa, jota nykyelämä tarjoaa kovin vähän.

Sähköstä voimaa talvisille teille

Kuntokaupan tuoteasiantuntija Henri Laine toteaa, että sähköavustus muuttaa pyöräilyä mukavammaksi, mutta talvisin vaikutus on suurimmillaan:

– Talven myötä pyöräteille ja pientareille kertyy sepeliä ja loskaa, ja ne tekevät polkemisesta raskasta. Myös nastarenkaat tai karkeakuvioiset fatbike-renkaat lisäävät pyörän liikkumisen vastusta. Sähköavustusta käyttäen nastarenkaisella pyörällä tai fatbike-tyyppisellä pyörällä voi ajaa kevyemmin kuin perinteisellä polkupyörällä kesäaikaan. Ero on talvisin todella tuntuva. Myöskään kova vastatuuli ei enää haittaa, Laine kuvailee.

Sähköavustusta käyttäen nastarenkaisella pyörällä tai fatbike-tyyppisellä pyörällä voi ajaa kevyemmin kuin perinteisellä polkupyörällä kesäaikaan.

Talvikäytössä akun varaus kuluu yleensä nopeammin kuin kesällä. Akkua siis kannattaa ladata kesäistä käyttöä useammin. Jos talvella on pakkasta, akku kannattaa irrottaa pyörästä, jos pyörä seisoo ulkosalla pitkähkön ajan, vaikkapa työpäivän. Pakkanen saa akun varauksen kulumaan nopeammin, eikä akkua kannata jättää pitkäksi aikaa ulos (eikä muutoinkaan säilytykseen) varaus tyhjentyneenä.

Sähköpyörää voi käyttää varsin kylmässäkin säässä, jollaiset ovat käyneet harvinaisiksi eteläisessä Suomessa viime vuosina. Esimerkiksi Shimano ilmoittaa Steps-sähköavustusjärjestelmänsä alhaisimmaksi käyttölämpötilaksi -10 astetta ja varastointilämpötilaksi -20 astetta. Akku tulisi aina ladata nollan yläpuolella olevassa lämpötilassa. Jos sähköpyörän jättää pitkäksi aikaa varastoon, akku kannattaa jättää noin 70 prosentin varaustilaan.

Lataa pyörä työpäivän aikana

Käytännössä sähköavusteisen pyörän akkua voi ladata vaikka työpaikalla työpäivän aikana. Silloin akku on kotiin lähtiessä täynnä. Matkoihin voi käyttää voimakastakin sähköavustusta, eikä ajaessa tule hiki.

Sähköpyöriin on saatavilla paljon erilaisia lisävarusteita kuljetustelineistä aina peräkärryihin, joten sähköpyöriä voi käyttää mainiosti kaupassa käyntiin ja muuhun asiointiin. Useissa sähköpyörämalleissa on tehokkaat valot, jotka saavat voimansa pyörän akusta. Siksi tärkeää turvallisuusvarustetta eli valoja ei tarvitse erikseen muistella. Ne on vain kytkettävä aina päälle hämärässä ja pimeällä.

Tilaa Kuntokaupalta laadukas ja edullinen sähköpyörä!

Lue myös: