MM-rallin Suomen osakilpailu ajetaan Keski-Suomen maastoissa jälleen 3.–6. elokuuta. Tiistaina julkistetusta reitistä on viimevuotiseen verrattuna uutta yli puolet ja jopa 27 prosenttia on nykymuotoisen MM-rallin historiassa kokonaan ajamatonta. Mukana olevat tutummat erikoiskokeet ovat nekin kokeneet paljon muutoksia.
”Keski-Suomesta on erittäin vaikea löytää ennen ajamattomia, MM-ralliin sopivia teitä, mutta nyt niitä saatiin mukaan. Se on huippujuttu”, alueratamestarina jälleen kerran uurastanut jämsäläinen Juha Pummila sanoo.
Lauantaina tarjolla kunnon vuoristorataa
Kilpailukeskus ja keskitetty huoltoalue sijaitsevat tuttuun tapaan Jyväskylän Paviljongilla. Viralliset lähtöseremoniat järjestetään nekin jo keskiviikkoiltana Paviljongin kupeessa.
Ralli alkaa torstaina aamun testierikoiskokeella Rannankylässä. Ensimmäinen erikoiskoe, kaupunki-EK Jyväskylän Harjulla ajetaan torstai-iltana.
Kilpailun ensimmäisenä pitkänä päivänä, perjantaina, ajetaan kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa liki 105 kilometriä. Päivän aikana nähdään myös reitin suurimmat muutokset.
Perjantain avaa tuttu Laukaan erikoiskoe, joka pistää kuljettajat heti hyvään hyppyvireeseen. Seuraavaksi mennään Lankamaa, jonka jälkeen on vuorossa Myhinpää, ensi kertaa sitten vuoden 2015. Erikoiskoe tarjoaa juuri sitä vuoristorataa, mistä Suomen MM-rallitiet ovat kuuluisia.
”Myhinpää on legendaarinen reitti, jota on toivottu takaisin jo vuosia”, Pummila tietää kertoa.
Myhinpään perään päästään nykykuljettajille aivan uusille teille, Halttulan erikoiskokeelle Hankasalmelle. Päivähuollon jälkeen rallikaravaani suuntaa uudelleen aamupäivän lenkille. Perjantai-iltana ajetaan vielä kertaalleen Harjun kaupunkierikoiskoe Jyväskylän sydämessä.
Lauantaina ja sunnuntaina ajetaankin sitten Jämsän seudulla.
Lauantai alkaa Västilän erikoiskokeella, joka on ajettu viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Nykykuskeille se on siis täysin uusi. Västilästä palataan kohti Jyväskylää tuttujen Päijälän, Rapsulan ja kisan pisimmän erikoiskokeen, eli reilun 20 kilometrin mittaisen Vekkulan kautta. Iltapäivällä sama lenkki ajetaan uudelleen.
Lauantain kahdeksan erikoiskoetta ovat yhteismitaltaan vajaat 161 kilometriä.
”Eli aamulla käydään vetämässä hämäläisiä härkäteitä ja palataan sitten perinteisille reiteille Päijälään, Kakaristoon ja Vekkulaan, jotka ajettiin myös viime vuonna”, kuvailee Pummila lauantain ohjelmaa.
Power Stage ja palkintojenjako Himoksella
Sunnuntain ohjelmassa on neljä erikoiskoetta Jämsän seudulla.
Päivä käynnistyy Moksi–Sahloinen-erikoiskokeella, jonka jälkeen päästään kokeilemaan ensi kertaa vauhtia Himos–Jämsäksi nimetyllä EK:lla. Heti perään mennään Moksi–Sahloinen vielä kerran, minkä jälkeen ralliletka saapuu Himoksen alueelle kokoomatauolle hieman ennen puoltapäivää.
Juuri ennen kisan päättävän erikoiskokeen, Power Stage Himos–Jämsän starttia kilpailijat saavat vielä vaihtaa renkaita sääntöjen mukaan jäljellä olevan rengasmäärän puitteissa. Power Stagen sijoituksen perusteella jaetaan MM-sarjassa lisäpisteitä, joten kuljettajat ovat aina valmiita satsaamaan siihen.
Kilpailun maali sijaitsee jälleen samaisella Himoksen alueella ja kärkikolmikko nousee palkintokorokkeelle välittömästi Power Stagen maaliintulon jälkeen, eli noin kello 14.15 alkaen.
Power Stage on ajettu viime vuodet Ruuhimäessä, joten vaihtelu on Pummilan mielestä jo tarpeenkin. Hän ennakoi, että sunnuntaina Himoksen alamäessä on luvassa melkoiset hulinat ja porukkaa enemmän kuin keskiverto festaripäivänä.
”Muistelen, että rallilähetyksellä on ollut maailmalla noin 700 miljoonaa katsojaa, ja pelkällä suorana näytetyllä Power Stagellakin parhaimmillaan lähes 80 miljoonaa katsojaa. Eli tässä on Jämsälle paljon näkyvyyttä tarjolla”, Pummila sanoo.
Koko Secto Rally Finlandin reittiaikataulu löytyy tästä.
Lähde: sectorallyfinland.fi.