Keski-Suomessakin varaudutaan maantievalaistuksen osittaisiin sammutuksiin talven aikana

Liikenneturvallisuuden kannalta kriittisimmissä kohteissa mahdollisia sähkökatkoksia ei tulla toteuttamaan.

Väylävirasto ja ely-keskukset ovat varautuneet siihen, että maantievalaistustakin joudutaan sammuttamaan osittain talven aikana.

3.12.2022 13:00

Talven mahdollisesta sähköpulasta johtuen Väylävirasto ja ely-keskukset ovat varautuneet etukäteen siihen, että talven aikana voidaan joutua osittain sammuttamaan maanteiden valaistusta energian säästämiseksi.

Väylävirasto ja ely-keskukset vastaavat noin 78 000 kilometristä maanteitä, joista noin 12 000 kilometriä on valaistu yhteensä 260 000 valaisimella.

Osittaisten sammutusten tuoma säästö olisi varsin merkittävä. Tievalaistuksen sähköntarve maanteillä on laskennallisesti noin 43 megawattia. Jos siitä puolet sammutetaan, se kattaisi noin viisi prosenttia mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta koko maan sähköntuotannossa.

Maanteiden valaistusta sammutetaan normaalitilanteessakin öisin vähäliikenteisillä teillä, eli tekninen valmius sammutuksiin on jo olemassa. Tulevaa talvea varten on tehty myös lisävalmisteluja, jotta valoja voidaan tarvittaessa sammuttaa etänä tiettyjen valaistusryhmien ja tieosuuksien mukaan.

Liikenneturvallisuudesta pidetään huolta

Keski-Suomessa säästökohteita olisi lukuisia eri puolella maakuntaa.

Projektipäällikkö Kai Tamppinen Keski-Suomen ely-keskuksesta muistuttaa, että valaistuksen sammutuspäätöksiä ei tehdä summanmutikassa, vaan ne harkitaan tarkasti.

”Esimerkiksi koulujen, päiväkotien, vilkkaiden risteysalueiden ja muiden vastaavien liikenneturvallisuuden kannalta kriittisten kohtien maantievalaistusta ei tultaisi katkaisemaan”, Tamppinen sanoo.

Katkoksissa pyritään myös välttämään taajama-alueilla, joilla on paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Myös risteysalueilla ja tunneleissa halutaan pitää valot päällä turvallisuuden takaamiseksi.

Jos sähköpula uhkaa, valoja sammutettaisiin aamuisin noin kello 7–9 ja alkuillasta noin kello 16–19 eli sähkön kulutushuippujen mukaisesti.

"Jokainen meistä voi omalta osaltaan vaikuttaa turvallisuuteen ja siten osallistua talkoisiin, jos valoja joudutaan sammuttamaan. Esimerkiksi heijastimet ja pyörän valot kannattaa joka tapauksessa huolehtia kuntoon pimeänä aikana. Auton ratissa taas riittävän alhainen nopeus on avainasemassa", muistuttaa tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.

Lähde: Väylävirasto, Keski-Suomen ely-keskus.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos